يك طراح لباس ايراني:طرح امنيت اجتماعي تاثيري برمدل لباس ها ندارد

عصر ایران؛ وحید جعفریان- برای بسیاری از افراد پولدار و شیک پوش در پایتخت ایران، کشوری که در آن زنان ملزم به رعایت قوانین پوشش هستند، طرح های لباس «سیمین قدس طینت» یک نوع سبک میانه محسوب می شود.

به نقل از روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون، لباس های این طراح ایرانی زیبا، خوش طرح، فاخر، گران و در عین حال مطابق با اصول اخلاقی مقامات مذهبی است.

لباس های قدس طینت از نظر قامت بلند بوده و بدن را می پوشاند. این لباس ها معمولا از چند قواره پارچه هندی دستباف در رنگ های شاد و بر مبنای طرح های سنتی فارسی، کردی، افغانی یا هندی بافته شده است.

استفاده از چنین لباس هایی به صورت یک پدیده فراگیر در میان اقلیت کوچکی از زنان متمول تهرانی درآمده است.

مژده عابدی یک وکیل 36 ساله در تهران گفت: “این لباس ها بسیار راحت و برای استفاده در ایران مناسب هستند.”

“ویدا انصاری” یک مشتری 73 ساله نیز که اغلب از فروشگاه های ارمنی یا فروشگاه هایی با مارک آمریکایی خرید می کند، اظهار داشت: “من این لباس ها را در خارج از خانه، شب هنگام و حتی در خارج از کشور بر تن می کنم.”

ویدا خاطرنشان کرد: در خارج از کشور مردم از محصولات قدس طینت تعریف می کنند: “حتی در نیویورک و واشنگتن از من می پرسند لباس هایی که می پوشم را از کجا خریداری کرده ام.”

براساس این گزارش پوشش زنان در ایران از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 که در آن هنگام مقامات مذهبی دولت برای اولین بار زنان را به پوشیدن مانتوهای بلند، گشاد و پنهان کردن موهای خود ملزم ساختند به محلی برای منازعه تبدیل شده است.

براین اساس یک واحد پلیس برای اجرای قوانین جدید پوشش ایجاد شده است. استفاده از رنگ های تیره و قهوه ای در لباس اجباری شده و تقریبا در آغاز هر سال پلیس اخلاقی با زنان متخلف برخورد می کند.

آخرین نمونه از این برخوردها در تابستان امسال با بازداشت صدها زن به وقوع پیوست. اما به نظر می رسد که تاثیرات اندکی از این طرح حاصل شده است.

هر چند در سطح خیابان زنانی با چادرهای تمام قد قابل مشاهده هستند اما همچنان دختران فراوانی وجود دارند که مانتوهای کوتاه یا روسری های کوچک که بخشی از موهای آنها را عیان می کند، می پوشند.

اداره پلیس در اوایل دسامبر اعلام کرد: “زنانی که چکمه های بلند بر روی شلوار خود بپوشند یا به جای روسری کلاه بگذارند، بازداشت می شوند. با این حال بسیاری از زنان به ویژه چکمه پوشان از قوانین سرپیچی می کنند.”

براساس قوانین جزایی کشور اگر زنی از گذاشتن روسری امتناع کند ممکن است به 10 روز تا دو ماه زندان محکوم شد.

این گزارش می افزاید: “سختگیری در مورد محدودیت های رنگ لباس کمتر است و نمایشگاه های مد پس از انتخاب محمد خاتمی اصلاح طلب به ریاست جمهوری در سال 1997 اجازه فعالیت یافتند.”

منتقدان می گویند: “استفاده از رنگ های اجباری تیره موجب افسردگی میان زنان و کودکان می شود.”

از این رو مسوولان به تدریج به کودکان در مدارس اجازه دادند به جای استفاده از رنگ های تیره، روسری و مانتوهای رنگی بپوشند.

“شبنم رحمتی”، خبرنگار بخش مد در یک روزنامه اصلاح طلب که پیشتر تعطیل شد اظهار داشت: “زمانی که شما از دیدگاه وسیع تری به قضیه نگاه می کنید متوجه می شوید که وجود چنین طراحانی نشانگر پیشرفت جامعه است که شامل مد و لباس نیز می شود.”

وی این تحول را مرهون آزادی بیشتر در دوره ریاست جمهوری خاتمی دانست.

این گزارش می افزاید: “لباس های قدس طینت هیچگونه جای انتقادی از سوی پلیس اخلاقی باقی نمی گذارد.”

قدس طینت در خانه اش در شمال تهران که بخشی از اتاق نشیمن آن به نمایش لباس ها اختصاص یافته است گفت: “این لباس ها سبک منحصر به فردی دارند چرا که از نظر قامت بلند و سنتی هستند و پارچه زیادی در آنها به کار رفته است.”

این زن 57 ساله که تولیدات خود را در یک بوتیک در دبی نیز به فروش می رساند خاطرنشان کرد که طرح های وی حاصل “فرآیند رشد” خودش است.

قدس طینت پس از 21 سال زندگی در اروپا و آمریکا طی سنین 13 تا 34 سالگی به ایران بازگشت تا ریشه های خود را جستجو کند.

وی افزود: “من به آدمی با شخصیت غربی تبدیل شده بودم، اما هرگز راحت نبودم. اکثر طراحان (غربی) همیشه خواهان مدل هایی بودند که زنان را شهوت انگیز جلوه دهد اما من نمی خواهم به زن به عنوان یک شیء نگاه کنم.”

طرح های لباس قدس طینت در عین رعایت معیارهای مذهبی متفاوت با طرح هایی است که اخیرا در چندین نمایشگاه مد دولتی به نمایش درآمد که طی آن زنان به پوشیدن چادرهای سیاه تمام قد یا مانتوهای تیره و بدقواره ترغیب می شدند.

به گفته قدس طینت لباس های وی از طرح های کلاسیک خاورمیانه و جنوب آسیا الهام گرفته است. دامن های سبک افغانی وی بر خلاف دامن های سنتی افغانی تا قوزک پا بلندی دارند و پیراهن های سبک کردی نیز از آستین های بلندی برخوردار هستند.

مانتوهای عامه پسند قدس طینت – درست شبیه لباس هایی که مردان ایرانی یکصد سال پیش در دوره قاچار می پوشیدند – دارای آستین های ناقوس شکل است و به قسمت کمر وصله شده است.

ترکیب رنگ فوق العاده در لباس های وی همچون ترکیب سبز روشن با قوه ای یا صورتی و اندکی نقره ای زنان را مجذوب خود ساخته است.

“سهیلا شکری”، 45 ساله که یک مانتوی زرد رنگ را از اتاق نمایش قدس طینت انتخاب کرده است گفت: “این برای اولین بار است که یک مانتوی رنگی را به جای مدل سیاه رنگ آن خریداری می کنم.”

قدس طینت گفت: با وجود قیمت بالای تولیدات وی، فروش سالانه این لباس ها به حدود 500 دست می رسد.

قیمت لباس های وی بین 200 تا 900 دلار (حدود 200 الی 900 هزار تومان) است. مانتوهای زمستانی قدس طینت حداقل 400 دلار قیمت دارند در حالی که یک مانتوی معمولی در بازار را می توان با قیمتی حول و حوش 40 دلار خریداری کرد.

قدس طینت با بیان اینکه قوانین پوشش زنان هیچگونه تاثیری بر روی لباس های وی نداشته است، اضافه کرد: “در گذشته مردم در زمان طراحی لباس بسیار محتاط بودند آنها در فکر طرح های تجاری نبودند اما اکنون وضعیت به گونه ای دیگر است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *