نشست دانشجویان و فعالان سیاسی شهر همدان با موضوع یادبود دکتر زهرا بنی یعقوب

خبرنامه امیرکبیر: نشست دانشجویان و فعالان سیاسی شهر همدان با موضوع «یادبود مرحوم دکتر زهرا بنی یعقوب» و «نقد و بررسی اوضاع سیاسی ایران، جریان های اجتماعی» با حضور مهناز پراکند و تقی رحمانی برگزار شد.

این نشست که به همت حزب جامعه مدنی شهر همدان و با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در روز پنجشنبه ۲۵/۷/۱۳۸۷ برگزار شد شامل دو بخش مجزا بود. در بخش اول تحت عنوان “یادبود مرحوم دکتر زهرا بنی یعقوب” مهناز پراکند، یکی از وکلای مدافع پرونده گزارشی از سیر پرونده، وضعیت پرونده و نواقص و ابهامات آن ارائه داد.

وی با بیان این مطلب که هدف خانواده ی بنی یعقوب و تیم موکلان پرونده انتقامجویی نیست، بلکه هدف ضابطه مند شدن سیر برخوردهایی از این دست و جلوگیری از بروز حوادث این چنینی است، افزود: ورود نیروهای امنیتی به داخل چادر مرحوم بنی یعقوب غیر قانونی بوده است. دلیلی ندارد که وقتی مرحوم بنی یعقوب و نامزدش اصرار بر نامزد بودن داشته اند، این قضیه مورد شک واقع شود. فرض کنیم که جرم صورت گرفته باشد، اولآ چادر حریم خصوصیست و دومآ جرم باید مشهود باشد. حتی با فرض مجرم بودن، نیروهای امنیت اجتماعی برای ورود به چادر می بایست از مرجع قضایی دستور می گرفتند. باز با فرض مجرم بودن مجازات اتهام ارتباط نامشروع حداکثر ۹۹ ضربه شلاق است نه قرار بازداشت و اصرار بر آن به مدت دو روز. تحقیق در امور منافی عفت ممنوع است مگر این که یا جرم مشهود باشد یا شاکی خصوصی داشته باشد. یعنی باید یا مرحوم بنی یعقوب یا نامزدش شاکی این قضیه بوده باشند. بنابراین دستگیری زهرا بنی یعقوب از همان ابتدا امری اشتباه بوه است.

پراکند پیرامون نواقص پرونده گفت: ادعا شده زهرا ساعت ۲۱ خودکشی کرده است، اما گواهی پزشکی می گوید مرگ در ساعت ۹ صبح اتفاق افتاده است، این در حالیست که زهرا در ساعت ۲۰:۳۰ با برادرش به صورت تلفنی صحبت کرده است. زهرا انگیزه ای برای خودکشی نداشته است. در آزمایشات پزشکی قانونی دوشیزه بودن ایشان تایید شده است. وزن زهرا بنی یعقوب در حدود ۸۰ کیلوگرم بوده است. ادعا شده که ایشان خود را با پارچه تابلو تبلیغاتی به دار آویخته در صورتی که جنس پارچه های تبلیغاتی مرغوب نیست و تحمل وزن ایشان را نمی توانست داشته باشد. هیچ آزمایشی در این زمینه صورت نگرفته که آیا پارچه مذکور توان تحمل وزن ۸۰ کیلوگرم را داشته است یا خیر.

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: در مورد مرحوم بنی یعقوب نه جمجمه و نه پوست آن شکافته نشده تا بررسی شود ضربه ای بر سر ایشان وارد شده یا خیر و این در حالی است که بازپرس پرونده تایید کرده است که کالبد شکافی صورت گرفته در حالی که هیچ کالبد شکافی صورت نگرفته است. نگهداری زهرا بنی یعقوب در اداره امر به معروف و نهی از منکر خلاف قانون بوده است. وقتی پلیس امنیت اخلاقی ایشان را نپذیرفت نگهداری مرحوم بنی یعقوب در مکان اداری خلاف قانون بوده است.

پایان این بخش از برنامه با سوالاتی از جانب حضار همراه بود. بخش دوم برنامه با صحبت های تقی رحمانی، نویسنده و فعال سیاسی، آغاز شد. ایشان با انتقاد از کلی نگری جریان های سیاسی، نتیجه ی اینچنین نگاهی را سردرگمی جریانات سیاسی و از دست دادن مخاطبان عنوان کردند.

وی با طرح این سوال که “آیا دموکراسی پشتیبان جامعه مدنیست یا جامعه مدنی پشتیبان دموکراسی؟” ادامه داد: دموکراسی آن زمان می آید که افراد بدانند چه می خواهند و چگونه به سمت خواست خود حرکت کنند؛ اینجاست که جامعه مدنی بر دموکراسی مقدم می شود. همواره بحث ما این بوده است که این بیاید و آن برود و این همان تکرار مبارزات در یک صد سال گذشته ی تاریخ مبارزات در ایران است. در واقع جامعه روشنفکری ما در صد سال گذشته شیپور را از سر گشاد آن نواخته است. به جریان مبارزات زنان بنگرید، البته بحث ما جریانات زنان نیست ولی ببینید چگونه جریانی به راه می اندازند که بر خلاف انتظار بسیاری از مراجع هم با این لایحه مخالفت می کنند.

رحمانی در ادامه به مفاهیمی همچون دموکراسی، روشنفکری و راه های نیل به دموکراسی پرداخته و افزود: دموکراسی از مواجهه من تو من با دولت به دست نمی آید. جزئی بودن در امور زندگی روزمره را اگر در سیاست دنبال کنیم اوضاع متفاوتی خواهیم داشت. ما باید سیاست را این گونه مدیریت کنیم. شعارهای کلی ما را به جایی نمی رساند. ما در تاریخ مملکتمان خوشنام زیاد داریم اما کامیاب نیستیم. مواجهه با حکومت ها نباید به صورت مرده باد و زنده باد باشد. روشنفکری با دموکراسی رابطه ندارد. دموکراسی فرهنگ است نه تئوری. کتاب اولین گام در فراگیری فرهنگ دموکراسی است. دموکراسی امری مربوط به نهادهای صنفی است که راه آن از جامعه مدنی می گذرد. پس تقویت نهادهای صنفی منجر به دموکراسی می شود. در این حالت است که سیاست به زندگی من و تو تبدیل می شود.

این فعال ملی مذهبی در ادامه افزود: در اینجاست خانواده می فهمد که نان شبش با سیاست ارتباط دارد. و دیگر به فرزندش نمی گوید دنبال سیاست نرو، پدر و مادر ندارد. تضمین هر دولتی بر حمایت جامعه مدنیست از طرفی آموزش و تقویت روحیه هم در جامعه مدنی شکل می گیرد. به عنوان مثال فرد در دانشگاه باید بیاموزد که زیست صنفی داشته باشد. بیاموزد که بداند چه می خواهد. به یقین دانشجویان پرچمدار دموکراسی هسنتد.

وی سپس به بیان رابطه نظام مند بین احزاب سیاسی و تشکل های صنفی پرداخت و تصریح کرد: وقتی صنف موجود باشد و خواست های آن هم مشخص باشد حزب ناگزیر است که برای کسب آرا به تامین خواست های صنف مبادرت ورزد و این یعنی تامین خواست بخشی از جامعه. هر شهروند سوئیسی به طور متوسط در ۱۷ نهاد مدنی عضو است یعنی حقوقش از طریق ۱۷ نهاد مورد حمایت واقع می شود. یا می بینیم که یهودیان فرانسه می توانند دولت را تحت فشار قرار داده و آن را وادار به تامین حقوق خود کنند ولی اعراب فرانسه از همچین کاری عاجزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *