زنان محجبه آزادترند؟

ترجمه: محمد معماری

Kristin Engh Førde

منبع: http://www.bluehider.info

بحث پیرامون استفاده از حجاب ممکن است نشان دهد که تمایل جنسی همچنان موضوع اصلی برابری جنسیتی است تا زمانیکه مسائل اقتصادی در درجه اهمیت پایین تری قرار گیرند.اینها اظهارات بریت گولیکستد است که بر روی مباحثات نروژی ها در مورد مساله حجاب تحقیق کرده است.کشوری که از قانون منع حجاب فرانسوی ها در سال 2003 تبعیت کرد.

مرز مشخص کننده طیف ها در مناظرات پردامنه حول مساله حجاب مبهم و نامشخص بود.در هر دو طیف هم مردان و هم زنان، هم نروژی ها و هم غیر نروژی ها ، هم مسلمانان و هم غیرمسلمانان حضور داشتند.در بین جناح راست و چپ هم مرز مشخصی وجود نداشت.در واقع برخی از فعالین جنبش زنان پهلو به پهلوی سیاسیون جناح راست ایستادند اتفاقی نادر در محافل سیاسی نروژ. گولیکستد که محقق مرکز مطالعات جنسیتی در دانشگاه علم و تکنولوژی نروژ(NTNU) است تعداد زیادی از مقالات روزنامه ها را در حد فاصل ژانویه تا آوریل 2004 که بحث ممنوعیت حجاب در اوج بود مورد مطالعه قرار داده است.

مشارکت مشتاقانه مردان

او می گوید: یکی از جنبه های غیرمعمول، مشارکت بسیاری از مردان در مباحثه ها بود.این موضوعی نسبتا غیر عادی در بحث های پیرامون مساله زنان است.

تمرکز اصلی او بر روی استفاده از مفهوم برابری جنسیتی به عنوان بخشی از مناظره بوده است.هر دو طیف موافقان و مخالفان ممنوعیت حجاب استدلال می کردند که این موضوع جزو لاینفک تساوی جنسیتی است و هر دو طیف ادبیات سیاسی مشترکی را به کار می بردند.در چهارچوب این تجربه و محک مناظره کنندگان برابری جنسیتی را به معانی مختلفی تعبیر می کردند درحالیکه تفسیر خود از این مفهوم را تبیین نمی کردند.

آزادی برای انتخاب

هر دو طیف استدلال می کردند که زنان باید در تصمیم گیری برای خودشان آزاد باشند اما این به چه مفهومی است؟
گولیکستد می گوید :طرفداران قانون منع حجاب ادعا می کردند که زنان مسلمان مجبور به پوشیدن روسری هستند و قانون منع حجاب می تواند به آنها حق انتخاب بدهد.در آنسوی بحث مخالفان این قانون مدعی بودند که زنان باحجاب به عنوان شخصیتهای مستقل در نظر گرفه می شوند که انتخاب های آزاد خود را دارند و شایسته احترام و توجهند.از این منظر قانون منع حجاب می تواند حق تصمیم گیری زنان برای خودشان را مخدوش سازد.

بحث فوق آشکارا مفهوم برابری جنسیتی را به عنوان نمایه ای از هویت نروژی برجسته ساخت.

او می گوید: دسته بندی کردن ها موضوع محوری مناظره ها بود.تا زمانیکه حامیان منع حجاب آزادی و برابری را صرفا متوجه خود می دیدند زنان محجبه برچسب «مطیع» و «ناتوان» می خوردند.زنان محجبه استدلال می کردند که آنها هم آزادند و در واقع قانون منع حجاب ممکن است که انها را از فعالیت شغلی محروم سازد.اقامه دعوی به هنگام معلق شدن از کار پیمان نامه حرکت زنان و آگاهی انان نسبت به حقوق شان بود.

حق کارکردن

حق استقلال اقتصادی بصورت سنتی برای جنبش زنان نروژ از اهمیت زیادی برخوردار بوده است که به شکل نزدیکی به مفهوم برابری جنسیتی مرتبط گردیده است. گولیکستد متعجب است که این مورد از طریق مباحثات توجه بسیار اندکی را متوجه خود ساخت در حالیکه واقعیت این است آنچه که توجه و حساسیت نروژی ها را برانگیخت، از کار برکنار شدن آمبرین پروز بود.پروز از یک فروشگاه مبلمان بیرون انداخته شد در سرزمینی که روسری او نشانگان امنیتی پوشش دیگران را مخدوش می کرد.او اقامه دعوی کرد و از طریق قوانین برابری و ضد تنبعیض توانست دوباره به شغل خود بازگردد.

بسیاری از فمینیست های خودبیانگر از این پرسش اجتناب می کنند که ممنوعیت حجاب ممکن است چه پیامدهایی بر وضعیت اقتصادی زنان مسلمان داشته باشد.این مرا متحیر می سازد. گولیکستد توضیح می دهد:

آیا استقلال اقتصادی اهمیت خود را برای فمینیست های نروژی از دست داده است؟ اگر اینگونه است چرا؟ گولیکستد پاسخ می دهد بحث بر سر موضوع حجاب ممکن است نشان دهد که تمایل جنسی در حال حاضر مهمترین موضوع برابری جنسیتی است.

زنانگی= تمایل جنسی

با توجه به حرفهای گولیکستد تمایل جنسی نقطه مرکزی در هر دو سوی مناظره بود.آنها که طرفدار منع حجاب بودند استدلال کردند که روسری یک نماد ناخوشایند از انقیاد تمایل جنسی زنان است بنابراین پدیده ای ناراحت کننده و غم افزاست.مخالفان، نه فقط شامل زنان مسلمان، اعتقاد داشتند که روسری پدیده ای رهایی بخش است. به کمک روسری شما یک انسان در نظر گرفته می شوید نه ابژه ای برای لذت بردن.

همچون برداشت مشابهی، بر سر موضوع چگونگی پوشش دختران نوجوان ،تین ایجرها، نیز وجود دارد.برخی مدارس می خواهند پوشیدن شلوارهای نشان دهنده اندام بدن را ممنوع کنند.هم بخاطر محافظت دختران و هم جلوگیری از نگاههای هوسران دبیران مرد به دختران نوجوان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *