شش فوریه، روز جهانی مقابله با ناقص سازی زنان(ختنه)/ مصاحبه با پروین ذبیحی عضو کمیته علیه خشونتهای ناموسی

تغییر برای برابری/ زهر اسدپور: 6 فوریه روز جهانی مقابله با ناقص سازی زنان ( ختنه ) است به عنوان اولبن سئوال لطفا کمی درباره ی این روز و تاریخچه ی آن توضیح دهید.

با درود فراوان در پی چند دهه تلاش مجامع بین المللی در جهت احقاق حقوق زنان و کودکان و مبارزه با خشونت علیه آنان روز ششم فوریه به پیشنهاد سازمان جهانی یونیسیف به نام روز جهانی کارزار علیه (ناقص سازی زنان FGM )نامگذاری شد در بیشتر نقاط جهان کارزار وسیعی علیه این پروسه خونین شروع شده تا جاییکه این عمل در چندین کشو ر افریقایی ممنوع شده ما این روز را سر آغازی علیه بریدن و ناقص سازی اعلام میکنیم و از همگان میخواهیم در این حرکت انسانی هم صدایمان باشند تا با دستانی پر دانش و آگاهی لازم خواستار ممنوعیت این عمل غیر قانونی و ضد بشری شویم با توجه با اینکه در کشورمان این عمل هیچ مبنای قانونی ندارد.

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه داشته اید، می توانید کمی درباره ی شیوع ختنه در کردستان توضیح دهید ؟

قبل از هر چیز تر جیح میدهم به جای ختنه از وازه ناقص سازی استفاده بکنم چون این پدیده کثیف را ناقص سازی زنان برای اعمال مالکیت مردان بر زنان و کنترل تمایلا ت جنسی آنان میدانم. ناقص کردن زنان و کودکان با این شیوه ددمنشانه با تاثیرات بسیار مخرب جسمی، جنسی ،روانی و اجتماعی فرق چندانی با کشتن آنان ندارد. از نظر من سرکوب میل جنسی زنان و کودکان به بهانه پاکی و تطهیر باز مانده جوامع طبقاتی عقب افتاده و فرهنگ مردسالار است، با همه ی باورها و سنن غلط زن ستیز .تا جاییکه تحقیق کرده ام ظاهرا تا قبل از حمله اعراب در ایران و عراق رواج نداشته .با توجه به گزارشات رسیده و مستند و تحقیقاتی که خود انجام داده ایم در کردستان ایران نسبت به عراق از گسترش کمتری برخوردار است ولی آمار اینجا هم نگران کننده است. در چهار روستای اورامان با 50 زن مصاحبه کردیم که دوسوم آنها ختنه شده بودند سایتها و منابع خبری معتبر از آمار بالای آن در بوکان کامیاران پیرانشهر و …. خبر میدهند و بنا به گزارش اعضای کمیته و چند تن از دوستان، این سنت در کردستان، آذر بایجان غربی و کرمانشاه رواج دارد.

و ذکر این نکته لازم است که علاوه بر این چند استان در سیتان و بلوچستان، خوزستان و لرستان نیز این رسم هنوز پا برجاست و خانمها فیروزه مهاجر و ترانه بنی یعقوب در این زمینه تحقیقات و کارهای بسیار ارزنده ا ی داشتەاندو تنها خاص کردستان نیست.

ناقص سازی زنان عمدتا به عنوان عملی وحشیانه که آسیبهای جسمانی وخیمی به دنبال دارد شناخته می شود، ممکن است کمی درباره ی آسیبهای روانی و اجتماعی این عمل توضیح دهید ؟

ما در متن بروشوری که تهیه کردیم و بر وبلاگ میتوانید مشاهده کنید عوارض آنرا توضیح داده ایم، اما خلاصه عوارض روانی و اجتماعی آن:

بی اعتمادی به اطرافیان نزدیکی که کودکانشان را به دست خود قصابی میکنند مثل پدر، مادر ،عمه، خاله و مادر بزرگ استرس و اظطراب از فرارسیدن لحظه موعود با توجه به توصیف دوستانی که قبلا ختنه شده اند. تاثیر مخرب مشاهده ابزار کار و کسی که عمل را انجام میدهد تیغ و چاقو به دست.

حرکات چندش آور بیگانه ای که اندامشان را لمس و قصابی میکند. احساس حقارت در مقابل آنجه که از دست داده و دست آورد ناچیز آن که همان هدیه پیش پا افتاده است احساس شرم و عقب ماندگی و تحقییر نسبت به اطرافیانی که ختنه نشده اند. و سوالی که بعد از از عمل و در خلوت و تنهایی همراه با رنج عذاب ، که به کدامین جرم این گونه مثله شدم ؟ که همه اینها باعث انزوا تر س وحشت شب ادراری کابوس و….در کودکان میشود. در زنان : تاثیرات دوران کودکی ، مشکلات جسمی همچون قاعدگی دردناک ،کیست ،نازایی و سرد مزاجی که همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث اختلافات شدید میان همسران میشود و کمترین پیامدهای آن چند همسری، طلاق و ایجاد ارتباط نامتعارف با زنان و مردان دیگر در بین گروهی از این خانواده ها. دلم میخواهد این مساله را کمی بیشتر بشکافم. ببینید کودک را ختنه میکنند تا میل جنسی اش سر کوب شود، این میل سر کوب میشود اما از بین نمیرود. بعضی از زنان قربانی، چون از تاثیرات ختنه نا آگاه اند ارتباط شکنجه آور جنسی با همسرشان را ناشی از نقص آنان میدانند و در نتیجه برای ارضا شدن ممکن است ارتباطی نا متعارف و خارج از خانواده پیدا کرده و مردان متعددی را تجربه کنند. و در اینجا می بینیم که این عمل نتوانسته این میل را عملا سر کوب کند( ختنه میل جنسی را در زنان از بین نمیبرد بلکه مانع رسیدن آنان به ارگاسم است) مردان از سرد مزاجی همسران رنج میبرند کشمکشهای خانوادگی شروع میشود، در نتیجه یا همسر دیگر اختیار می کنند و یا او را طلاق میدهند و یا آنها هم ارتباطات متعدد و نا متعارف با زنان دیگر پیدا میکنند خانواده ها از هم میپاشد و کودکان بازهم قربانی میشوند و بخشی از کودکان فرار ی،کار،بزهکار، خیابانی و معتاد ….. قربانیان طلاق اند دریک بررسی در کردستان عراق از 1000پرونده اختلاف 700 مورد آن مربوط به سرد مزاجی زنان بود و هر 700 نفر ختنه شده بودند. اینها فقط موارد کوچک اند.

به عنوان یکی از اعضای کمیته علیه خشونت های ناموسی، بفرمایید این کمیته تا کنون چه کارهایی برای مقابله با ناقص سازی زنان در منطقه کردستان انجام داده است و چه طرح هایی برای آینده دارد ؟

کمیته، ناقص سازی زنان را خشونت ناموسی و جنسی تلقی میکند. خشونتهای ناموسی بیش از هر چیز متوجه کنترل بر بدن عمل و اندیشه و خواست زنان است. خشونتی سیستماتیک با ابعادی گسترده که از ویژگیهای جوامع طبقاتی و مرد سالار است وظیفه ما شناساندن انواع خشونتهای ناموسی و فرهنگ سازی و ارایه راهکار و کارزار علیه آن است و شناخت موانعی که کار کردن روی این قضیه را مشکل ساخته و باعث پنهان ماندن آن شده می باشد، از جمله : 1- حامیان این سنت غلط رنگ و بوی مذهبی به آن داده اند و هر کس را که علیه آن مبارزه کند بی دین قلمداد میکنند در صورتیکه این پدیده ریشه در دوران باستان دارد و با منافع اقتصادی طبقات حاکم گره خورده و فراتر از این مسئله است و در فرصتی دیگر راجع به این قضیه بحث خواهم کرد و آنان رنگ و بوی مذهبی اش بخشیده اند. 2- تابو بودن مسئله چون در مورد مشکلات جنسی زنان است. 3- احساس شرم و تحقیر قربانیان از باز گویی وضعیت خویش. 4- وجود افکار ناسیونالسیتی و قومی گرایی با کم رنگ کردن مسئله و پنهان کردن آن مانع ادامه کار میشوند. 5- این مسئله با سختترین و کهنترین اعتقادات مردم سروکار دارد و کارزار علیه آن مثل راه رفتن روی لبه شمشیر است. ببینید شستشوی مغزی تا کجا پیشرفته که انسانها را وادار میکند داوطلبانه خود و یا نزدیکانشان را بی اراده با شادی و هلهله و مراسم ویژه در بارگاه جهل و سنت قربانی کنند . 6- این کار مستلزم بار مالی بسیار سنگین و در اختیار داشتن گروهای تحقیقی، پژوهشی و نیروی کار آمد و گروهای پزشکی و آموزشی و جسارت و توان لازم است. حرکتمان را شروع کردیم با دستان خالی ولی جرات و جسارت اش را داشتیم. لازمه کار بدست آوردن یکسری اطلاعات مستند بود و ما بخشی از آن را بدست آوردیم و به عمق فاجعه پی بردیم و خوشحالیم که این خشونت نا شناخته را شناساندیم، مناطق آسیب پذیر را، میزان جامعه پذیری آن را ،عوارض و عللش را، میزان گستردگیش را و ادامه خواهیم داد. و وظیفه تمامی سازمانها ونهادهای مدافع حقوق انسان و بالاخص زنان و کودکان است که در این حرکت با ما همگام شوند نه در تهیه یکی دو خبر بلکه در مبارزه علیه آن . ما میخواهیم با دستانی پر حاصل کارمان را ارایه داده و با استناد به آن خواستار ممنوعیتش شویم. این پدیده کاملا غیر قانونی است و باید متوقف و ممنوع شود . از اطلاع رسانی شروع کرده ایم و تا حدودی تابوها را شکسته ایم. یعنی استارت را زده ایم، می ماند برای ادامه حرکت تا چه حد بتوانیم موانع را از میان بر داریم.

از وجود ختنه در کردستان عراق کمی بیشتر بگویید

متاسفانه این پدیده در کردستان عراق و بخصوص در مناطق اربیل و سلیمانیه و دهوک بسیار فراوان است. من کتابی از خانم روناک فرج که حاصل تحقیق میدانی ارزنده و گسترده ایشان در این زمینه است به زبان فارسی ترجمه کرده ام. ایشان در تمام شهرها و روستاها و اردوگاه و محلات مدارس و دانشگاها بیشتر از 40000فرم پخش کرده اند و مصاحبه های بسیاری انجام داده اند و بدون هراس از افراطیون، فرهنگ غلط و انتفاد ناسیونالسیتهای افراطی و همراه با چند تشکل زنان بعد از دسترسی به آمار سرسام آور، مبارزه بی امانی را شروع کردند و با اطلاع رسانیهای گسترده همگان را از نتایج این عمل مخرب آگاه کردند و چندی پیش هم در خبرها خواندم که در عراق نیز ممنوع شده و بسیار خوشحال شدم اما تنها ممنوعیت کافی نیست کار وسیع فرهنگی و مجازات سنگین عاملان آن و آموزش و ریشه کن کردن آن فرهنگ متحجر و واپسگرا است که میتواند کار ساز باشد. ممنونم از فرصتی که به من دادید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *