سنگسار بعد از پیامبر وارد قوانین اسلام شد

ترانه بنی یعقوب

روابط جنسی در عربستان پیش از اسلام به تعدد زوجات ، تکرار طلاق ، وصلت های آزاد ، مقاربت اشتراکی ، برده داری و هم بستر شدن با کنیزکان گسترده می شد . سوگند ، نفرین ، غرامت ، تعیین حکم دیه برای تخفیف در نزاع های خونین و پایان دادن جنگ بین دو قبیله هم از دیگر مشخصه های این جامعه بدوی بود . جامعه ای که ارتباطش با دنیای خارج از طریق عراق ساسانی و سوریه بیزانسی برقرار می شد آنهم از طریق بازرگانی و تجارت .

در کتاب ” درآمدی بر فقه اسلامی ” نوشته “یوزف شاخت” که به تازگی توسط انتشارات” گام نو” منتشر شده ، به خوبی می توان سیر تحول نظام حقوقی و فقهی اسلام را مشاهده کرد . نویسنده در ابتدا با ارائه تحلیلی از وضعیت جامعه اعراب مکه و مدنی و نظام بسیار ابتدایی حقوقی آنها به عصر پیامبر می رسد :” تشریع محمد (ص) ، بدعتی بود در عربستان . انگیزه کمی برای تغییر حقوق رایج داشت . هدفش این بود که به انسان ها بیاموزد چگونه رفتار کنند ، چه چیزی را انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند .”

با خواندن این کتاب روش اصلاحگری دینی پیامبر اسلام به خوبی در مقابل چشم خواننده قرار می گیرد . در واقع اسلام با پذیرش واژه های حقوقی جامعه اعراب آن روز ، بسیار ماهرانه معانی و روش استفاده کردن از آنها را دگر گون کرد . برای همین در قرآن رد این سنت اعراب را می توان به خوبی مشاهده کرد .

“وقتی قران بارها نسبت به چگونگی رفتار با زنان و کودکان ، طفل یتیم ، خویشاوندان و وابستگان و بردگان ، تاکید می کند ، برای قوام بخشیدن به خانواده که در آن زمان به شدت آسیب پذیر شده بود ، است . عمده مجازاتی هم که قران برای متخلفان تعیین می کند ، اخلاقی اند . برای همین شراب خواری ، بازی قمار و ربا بدون تعیین کیفر ، تحریم شده اند و اینطور بیان شده که جزای آنها در جهنم خواهد بود . ”

بر اساس عقیده” یوزف شاخت ” علل عمده تشریع قرآنی در این موارد در وهله نخست نارضایتی از اوضاع حاکم ، تمایل به اصلاح وضع زنان ، ایتام و ضعفا به طور کلی ، محدود کردن بی بندو باری جنسی و تحکیم پیوند زناشویی بود .

اما در زمان خلفای بعد از پیامبر که همچنان کارهای اجرایی و قانون گذاری در اختیار آنها بود ، تغییراتی در این حقوق بوجود آمد . خلیفه اول پا را از دستوراتی که در قران با مجازات شلاق تشریع شده ، فراتر نهاد . به نظر نویسنده این کتاب گنجاندن سنگسار به عنوان کیفر روابط نامشروع جنسی ، که در قران بیان نشده و آشکارا از شریعت یهود گرفته شده ، به همین دوره بر می گردد .

این کتاب چگونگی شکل گیری فقه سنی و شیعه را به خوبی تشریح می کند . جالبترین نکته این کتاب این است که تمام اصطلاحات حقوقی مشکل را به خوبی و روانی توضیح داده که این را می توان یکی از مزیت های ترجمه ان به قلم ” یاسر میر دامادی ” دانست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.