از طرف او

کنجکاوی درباره زندگی زنان به ویژه در چهارچوب سنتی خانواده و در زمینه اجتماعی پدرسالارانه و مردسالارانه بیش از هر چیز دیگری در کتاب «از طرف او» به چشم می‌آید. «آلبادسس پدس» نویسنده ایتالیایی با نگارش این کتاب به نوعی زنان را به چالش و مبارزه با چارچوب‌های سنتی و مردسالارانه فرا می‌خواند. از آنجا که رمان‌هایی با ادبیات زنانه بیش از هر نظریه فمنیستی و جامعه‌شناختی نکات جامعه شناسی زنان را به خواننده نشان می‌دهند، او نیز با ارائه چنین تصویری از زندگی زنان و به ویژه در چهارچوب‌های جامعه مردسالار، زنان را به سوی یک دید انتقادی نسبت به جامعه سوق می‌دهد.

او با توجه به تجربه ذهنی خود و خلق قهرمان زن داستانش در این فضا سعی در استقرار ساختارهای جدید اجتماعی برای زنان دارد.

تصویر انتقادی او از برخی نهادهای جامعه به ویژه نهاد زناشویی و ازدواج بیش از هر چیز دیگری خواننده کتابش را به تعمق و تفکر وا می‌دارد و نظریه معروف «جسی برنارد» پژوهشگر و فعال مسائل زنان درباره نماد ازدواج را به خاطر می‌آورد. وی با ارائه تصویری از زندگی زناشوئی به عنوان سرنوشت و چشمه رضایت خاطر زنان که به صورت آرمانی از سوی جامعه به تصویر کشیده می‌شود، خواننده را به این نتیجه می‌رساند که فقط این مردان هستند که در نهاد زناشویی به اقتدار و آزادی می‌رسند. چنانکه قادر می‌شوند فراتر از محیط خانوادگی جولان دهند.

نویسنده در این کتاب تأکید می‌کند که نهاد زناشویی فکر اقتدار مردانه را با تصور قابلیت جنسی و نیروی مردانه تقویت می‌کند و از همسران می‌خواهد که سازشگر، وابسته و توخالی باشند و اساسا به فعالیت‌ها و خرده کاری‌های خانه‌داری بپردازند و به آن راضی و با دوری از تفکر، نقش زنانه خود را بپذیرند.

«الساندرا» قهرمان رمان” از طرف او” که دختری عمیق و صاحب فکر است تصویری آرمانی از نهاد زناشویی و عشق را در ساختارهای ذهنی خود باز تولید می‌کند. اما پس از ازدواج با یک جوان روشنفکر به نام «فرانچسکو» چون آن تصویر را نمی‌یابد، به جنگ با خواسته‌ها و تمایلات خود بر می‌خیزد و شرایط دیکته شده جامعه مردسالار خود را به سختی تحمل می‌کند.

زناشویی به او فقط رنج و عذاب و خرد شدن آرزوها و تمایلاتش را تحمیل می‌کند . همانگونه که جسی برنارد نیز در این باره می‌گوید: «زنان ازدواج کرده با وجود داعیه‌های برخورداری از مواهب زندگی خانوادگی و مردان ازدواج نکرده با وجود داعیه‌های برخورداری از آزادی‌شان از جهت همه شاخص‌های تنش مانند تپش‌های قلب؛ سرگیجه، سردردها، غش و ضعف و کابوسها، بی‌خوابی، هراس و فروریختگی عصبی در رتبه بالایی قرار دارند. حال آن که زنان ازدواج نکرده با وجود احساس داغ اجتماعی بی شوهری و مردان ازدواج کرده از نظر همه شاخص‌های تنش در مرتبه پایینی قرار می‌گیرند، پس نتیجه می‌گیریم که زناشویی برای مردان خوب و برای زنان بد است.»

این تصویر در کتاب «از طرف او» به خوبی به چشم می‌آید، مردان از مواهب زندگی زناشویی بهره‌منداند و زنان در حاشیه قرار می‌گیرند. «عشق» در این میان نادیده انگاشته می‌شود. تلاش زنان داستان «از طرف او» برای دست‌یابی به عشق، به نوعی تلاش در جهت شکستن قید و بندهای نهادی رایج در جامعه و رسیدن به نوعی زندگی است که با نیازها و شخصیت‌شان بهتر همخوانی دارد.

قتل فرانچسکو توسط آلساندرا که تا پایان داستان و علیرغم این که همچنان عاشقانه دوستش دارد ،تصویر نهایی این کتاب را به نمایش می‌گذارد که شاید بتوان آن را نوعی شکستن همه قواعد سطوح کلان زندگی اجتماعی و قواعد از پیش ساخته شده آن عنوان کرد. عکس‌العمل اطرافیان وی پس از ارتکاب قتل توسط آلساندرا، به ویژه زنان داستان، از نکات قابل توجه این کتاب است.

«از طرف او» گنجایش فوق‌العاده‌ای برای رشد و شکوفایی مداوم زنان و تغییر در ساختارهای کلان جامعه به ویژه نهاد زناشویی را به همراه دارد.

«از طرف او» شاهکار آلپادسس پدس توسط بهمن فرزانه ترجمه شده و در زمستان سال ۱۳۸۲ توسط نشر آگاه با تیراژ ۲۲۰۰ نسخه، چاپ ششم خود را نیز پشت سر نهاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.